Ekstraordinær Generalforsamling 09.10.2013

Av | 24. september 2013

Innkalling til ekstraordinær generalforsamling

Ekstraordinær generalforsamling i Borettslaget Verven Panorama avholdes 09.10.2013 Kl. 18:00 i Midjord Bydelshus

Styret har mottatt to søknader om deling av andeler.

Begge andelene omfatter leiligheter med hoved leilighet på 80 kvm og utleie del på 40 kvm, til sammen 120 kvm. Omsetningen av leiligheter i Verven panorama er betydelig med opptil flere salg per måned. Imidlertid har det vist seg vanskelig å omsette de største leilighetene. Styret har hatt kontakt med megleren som har stått for salg av tre av de største leilighetene. Det bekreftes at det er uforholdsmessig vanskeligere å selge de større leilighetene enn de mindre. Størrelsen på det totale leilighetsarealet utløser en så høy pris, kombinert med høye felleskostnader, for tiden i overkant av kr. 16.000,- per måned.  Det mangler ikke på interesse, men et høyt innskudd kombinert med de høye felleskostnadene skaper problemer med å oppnå tilstrekkelig finansiering for hele leiligheten. Dette problemet vil bli betydelig redusert ved salg som separate andeler. Problemstillingen har ikke blitt mindre etter den siste tids avkjøling av boligmarkedet.

Styret ser ingen juridiske eller praktiske hinder for deling av leilighetene som omsøkt. Styret anser at en deling om mulig kan bidra til å øke andelenes attraktivitet. Styret anbefaler en godkjenning av deling av de omsøkte leilighetene for generalforsamlingen.

Styret vurderer denne saken til å være av prinsipiell karakter og ser et behov for å presisere dette for borettslagets andelseiere. Godkjenningen av disse søknadene vil åpenbart kunne føre til tilsvarende søknader fra andre andelseiere. En godkjenning av denne delingen vil derfor måtte regnes som presedens for senere søknader om deling av andeler.

Det presiseres at en deling av andelen krever vedtak fra generalforsamling med to tredjedelers flertall.